måndag 19 april 2010

Bagels

Bagels är för mig caffématen nummer ett, vet inte hur många efter och förmiddagar som slösats bort på något av stans caffér i sällskap med goda vänner där man diskuterat allt mellan himmel och jord. Och medan man försökt komma fram till hur det bäst kan bli fred på jorden eller hur man lättast ställer in videon har alltid Bagels varit ett bra komplement.

Bagels har sina rötter i central Europa och kan spåras så långt tillbacks som 1600 talets Polen. Denna goda runda lilla brödbit ska tydligen från början fått sin form för att efterlikna en stigbygel (vem som nu kom på iden att baka stigbyglar hmm) och får sin något kompakta karaktär av att man kokar dem innan man bakar dem i ugnen.

Under allt mitt brödbakande har jag hela tiden sneglat lite på Bagelrecepten men skjutit dem åt sidan var gång då jag tyckte de lät för krångliga. Men nu tillslut kunde jag inte hålla mig längre och med facit i hand (eller i magen beror lite på hur man ser det) måste jag säga att det var inte alls så jobbigt som jag trodde nästan tvärt om till och med.

Man behöver lite tid på sig för man ska först göra en förteg eller Poolish som det också kallas. Den är busenkel att göra.

Poolish

300 gram vatten
25 gram jäst
300 gram vetemjöl special
30 gram honung

Rör ner jäst och honung i vattnet och blanda sen i mjölet. Det ska bli en rätt lös smet av det hela. låt stå i rumstemperatur 2-3 timmar eller i kylen över natten. Min Poolish fick stå i kylen över natten och såg bubblig och fin ut när jag tog fram den på morgonen.

Huvuddeg

Poolishen
300 gram vatten
25 gram jäst
800 gram vetemjöl special
30 gram matolja
15 gram havssalt
ägg till pensling
sesam till garnering

Blanda samman Poolish,mjöl och vatten och kör i en assisten i ca tio minuter, har man ingen assistent ska degen knådas i minst dubbla tiden.
Ha i salt och olja just i slutet och kör lite till tills oljan gått in i degen. Den färdiga degen ska vara rätt fast och lite seg. Sen ska degen jäsa i runt en timme.

När Degen jäst klart dela den i 20 lika stora delar. Vissa skolor säger att man sen ska rulla ut bitarna till ca 25 cm långa strängar och sen sätta ihop till cirklar man måste vara noga med att se till så de fäster i ändarna så att de inte går upp sen. En annan metod som jag tyckte var enklare och roligare och gick rätt bra var att göra en boll och sen sticka fingret genom den och sen snurra den på fingret tills man fått en cirkel, degen är så pass fast att det här går att göra utan problem. Gör hålen överdrivet stora dom går igen när Bagelarna jäser och när man sen har dem i grytan.

Kanske inte de symetriskaste i världen :-) men färdiga och ligger och väntar på sitt varma bad. De tre närmaste prova jag att göra enligt metoden att rulla ut dem och sammanfoga ändarna resten fick åka karusell runt fingret. När alla är klara får de ligga och vila sig i 30 minuter. Sätt undertiden en stor gryta på spisen jag använder vår stora pasta gryta.

Ha i ordentligt med vatten men lämna lite plats så Bagelsen kan plumsa i också man kan antingen ha i lite salt eller lite socker i vattnet beroende på vad man föredrar.

Låt Bagelsen ligga i ca 1-2 minuter på var sida när de börjar se trevligt bulliga ut är det dags att plocka upp dem och låta droppa av sig på ett galler lite. Pensla med lite ägg och garnera med sesamfrö eller vad man nu vill garnera med. Ugnen ska stå på 220 och de nybadade stigbyglarna ska vara inne och gossa sig i ugnen i 15-20 minuter tills de har fått fin färg.

Sen är det bara kvar att låta dem svalna lite vilket ger lagom tid att fixa sitt kaffe på innan det är dags att hugga in.


2 kommentarer:

  1. Jag premiärbakade egna bagels i vintras och blev riktigt överaskad hur lätt det var! Fantastiskt gott blev det också.
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Jag har inte vågat mig på bagels förrän i vintras och nu tycker jag det är det roligaste brödet man kan baka. Man känner sig så cool när man svingar bagels med fingret hihi

    SvaraRadera