tisdag 30 juni 2009

Dessertfrossa


Bröden blev inte helt rätt den här gången. Hade smugit sig in ett litet fel i mitt recept så jag fick i lite för mycket salt. bröden såg fina ut och hade bra skorpa men tyvärr en viss touch av salt som enligt mig var lite väl påtaglig, men dom andra tyckte det var ok. Vi åt det mesta av brödet innan maten med lite fin olja till mmmmm.
Kvällens supé bestod av halstrad röding med nypotatis och ärtor samt det sista av mitt bröd. Blev mycket bra smaker ihop och sältan i mitt bröd gick bra till fisken.

till dessert blev det inte hemma gjord ostkaka OCH kladdkaka :-) Jag hade med mig Kladdkakan och A hade på sitt vanliga ninjahusliga sätt bakat en ostkaka så man var något stinn när det skulle dukas av.

Kladdkakan var ett litet experiment som föll ut väl jag hade i ett par matskedar fin apelsin marmelad i smeten och det gav den helt perfekt touch av apelsin som blanda sig bra med choklad smaken :-)

Kladdkaka

ugn 175c
2 ägg
150g smör
1dl cacao
2dl mjöl
3dl socker
3msk apelsinmarmelad

mät upp dom torra ingredienserna och marmeladen i en skål. Smält smöret och låt det svalna något vispa sen ner det i skålen. Ha i äggen och vispa till en jämn smet. Värt att tänka på e att man vill INTE ha kakan luftig så vispa inte för länge. Häll smeten i en smörad form och sätt in den i ca 20 minuter i nedre delen av ugnen.

Receptet på brödet kommer snart så fort jag hittat rätt mängd salt till degen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar