söndag 25 april 2010

Frukostbullar med pumpafrö och russin


Morgonstund har guld i mund sägs det men i dag blev det fina bullar i stället. Det här är rätt enkla bullar som inte kräver så mycket arbete och som står till sig under natten. Receptet kommer från början från Pain de Martin och för er som inte varit inne på hans sida gå in där genast. Då jag moddat receptet lite och bytt ut fikon mot russin tycker jag att jag kan lägga ut det här utan att få svarta limpor i brevlådan av Martin.


600 g vatten
6 g jäst
700 g siktat dinkelmjöl
100 g vetemjöl special
150 g russin
50 g pumpafrö
10 g salt
saltade pumpafrö till garnering


På kvällen innan man lägger sig slår man ljummet vatten över russinen tillsätter jästen och låter den lösa sig i vattnet. Blanda sen i alla dom andra ingredienserna och knåda ihop till en rätt fast deg. Det behöver inte arbetas någon längre stund bara så länge att man märker att allt blandat sig. Sen är det bara kvar att hitta någonstans åt degen att bo över natten, den kommer att växa en del så bunken man blandar i blir för liten. Jag lät min deg sova i lådan jag har när jag jäser bröddegar.


På morgonen stjälper jag ut degen på ett mjölat bord och drar/kavlar ut den så den är ca ett par millimeter tjock sen viker jag den en gång över sig själv så jag till slut får något som i rätt ljus och med blida ögon kan liknas vid en rektangel. Nu får degen vila under en handduk i dryga 45 minuter.


Sätt ugnen på 250 grader och skär upp rektangeln i lagom bitar och låt dem flytta över till en plåt. Pensla bullarna med lite vatten innan dom åker in i ugnen och strö över lite saltade pumpafrö på var bulle. Mina bullar trivdes på på falsen ett steg över mitten i ugnen.


Bullarna ska vara i ugnen tills dom är vackert gyllenbuna ca 20 minuter. När dom är klara får dom vila lite på ett galler innan man väcker resten av huset för frukost.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar