måndag 2 mars 2009

God mat.

Läste någonstans att i Sverige kommer det ut i snitt en ny kokbok i veckan, om vi sen lägger till alla bloggar i ämnet så kan man ju tycka att kvoten skulle vara fylld nu. Men det är just det den inte blir för lika mycket som vi behöver mat var dag lika mycket finns där att beskriva och berätta om den.

Så var börja man då. För min del blev det i grönsaksdisken på Lidl igår och det kan jag säga var inte någon kul start. Jag vet att Lidl är ett lågpris varuhus men det behöver ju inte betyda att man måste sortera och fördela sina varor som en berusad epileptiker som försöker spela Tetris. Vi skulle ha lite grönt och någon Konserv men när allt vi lyckades hitta var tre vitlökar (som var rätt fina faktiskt) och ändå gått tre varv i butiken kändes det som det var dags att ge upp. Tomaterna såg ledsna ut och morötterna mod stulna ut. Och vad det gäller konserverna så fans dom överallt och ingenstans, konserver fans vid kassan, vid mjölken, vid dom förföriskt billiga verktygslådorna i plast som ska innehålla alla verktyg du någonsin kommer att behöva i hela ditt liv, vid chipsen och tror även jag såg någon skrämd pall med burkar som gömde sig vid toapappersrullarna.

Vi flydde Lidl och gav oss av till Ica Maxi istället , nu säg
er jag inte att Ica är bäst men jämfört med Lidl så är det inte svårt att bli bättre.

Hitta några kycklinglår som inte såg helt fel ut och även lite grönsaker som inte var allt för deprimerade. Bestämde mig halvägs hem att det skulle bli någon form av Curry .

Hela kycklinglår i curry med couscous


900 g hela kycklinglår

500 g champinjoner
400 g kikärter
1 knippe salladslök

3 paprikor
6 tomater
4 vitlöks klyftor
1dl russin
125ml kokosmjölk
1 kub kyckling buljong

Börja med att hacka salladslök, svamp och paprika i lagom stora bitar och lägg dom var för sig (det här ger helt klart mer
disk än om man är lite rapp och kan slänga det i stekpannan allt efter som men jag vill gärna ha lite struktur så att man kan bestämma själv vad och när saker åker på spisen).

Sen var det dags för kycklingen att hoppa upp på järnet. Stek dem just så dom börjat få lite färg och krydda med peppar salt och lite curry.




När kycklingen är färdig får den vila lite i grytan menad man steker upp dom andra grönsakerna och häller över dem i grytan. Öppna kikärterna och skölj av dem, hälften får åka ner i grytan och hälften får åka ner i mixern tillsammans med tomaterna och vitlöks klyftorna. Min ide här med mixern var att jag sen inte skulle behöva tillsätta så mycket mer vätska än vad som blir när du kört sex medelstora tomater hårt i en mixer ett slag.

Häll över tomat-vitlöks röran i grytan och tillsätt russinen och kokosmjölken samt buljongen. Låt det hela koka upp och sen stå och puttra tills kycklingen är klar och lossar från benen. Krydda medan det koker med curry, spis kummin, chili och lite oregano allt efter tycke och smak.

Där var lite tomatvitlöks röra kvar när jag gjorde
couscousen så den fick åka ner i vattnet där och satte fin mjuk smakcouscousen.

Till det här dricker Öl så klart (det gjorde man även under till lagningen)

1 kommentar: