fredag 6 mars 2009

Lingonlimpa


Bröd är något som ligger mig mycket varmt om hjärtat och vetskapen om att man har ett fint bröd i ugnen som strax ska få komma ut och bli uppätet skapar nästan lite julaftonsstämning i köket en del gånger.

I bokreans kölvatten köpte jag en bok om bröd, ni vet en sån där som man inte så mycket köper för texten utan mer för att det är så fina bilder i den, husmorsporr på hög nivå.
Och hur gick det sen jo igår kände jag mig sugen på att baka och gick igenom min fina nya bok där en vacker bild på Lingonlimpa lockade. Då jag primärt har labbat med levain böd tyckte jag att det skulle kunna vara kul att göra en limpa som omväxling, limpor är ju goa saker. sagt och gjort .

ugn 175c

50g jäst
3dl vatten
1/2dl honung
2dl lingonsylt
1 tsk salt
9dl rågmjöl
4dl vetemjöl

mjöl,lingon,honung i en bunke. Jästen i ljumtvatten lösupp. Ha i vattnet i bunken och blanda till en jämn deg som ska släppa från kanterna.

Här måste jag pausa lite ....13dl mjöl 3dl vatten är det bara jag som ser ett problem här ....vist där är sylten med men den är inte samma sak som vatten. Efter att ha följt receptet till punkt och pricka (man utgår ju från att den som skriver i en bok med SÅ fina bilder måste veta vad man talar om)hade jag inte en jämn deg utan något som mer såg ut som ett mycket dåligt försök till att göra stenkulor. fick till sätta nästan lika mycket vatten till och då blev det ändå inte helt lyckat.

Låt jäsa i 30min och stjälp där efter upp på mjölad arbetsbänk och dela i två delar som förpassas till två smorda formar. låt jäsa i formarna i ca 45 min och där efter in i nedre delen av ugnen i 45 minuter. Ta ut och låt stå i formarna i ca 5 minuter för att där efter låta svalna på galler insvepta i bakdukar.

Resultat.

Två små limpor som var så där ...inte helt nöjd med dem ska nog labba en del med det här till helgen för jag vill ha mina två fina limpor som utlovades på bilden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar