tisdag 3 mars 2009

Kötfärslimpa

Jag hade först tänkt göra fyllda zucchini, jag lärde mig att göra det av en god vän för något år sen och är något av det godaste man kan göra med en zucchini om ni frågar mig. Men när det visade sig att just nu hade man nog kunnat betala Nigerias statsskuld med zucchinis ( 4st små skulle kostat mig 97kr) och ändå få nog över för en glad afton på krogen. Så det fick bli köttfärslimpa i stället. Denna rätt är något bortglömd i dag vilket är synd för en bra gjord köttfärslimpa är något saftigt och gott som man kan se fram mot. Och rätta mig om jag har fel men det bör även går att göra den rätt så nyttig.


Till min limpa använde jag.


100 gram champinjoner

1 gullök

2 vitlöksklyftor

1,5 dl gräddfil

1 msk ströbröd

Ett paket kotlett bacon (bara 9% fet)

500 gram nötkött

Sätt ugnen på 200.


Blanda gräddfil, ströbröd och finhackad vitlök.

Hacka lök och svamp och fräs det i stekpannan tills det börjar få färg. Hade även hackat upp halva baconpaketet och hade i det mot slutet för att ge lite mer smak och släta.

Blanda allt från stekjärnet med gräddfilen i en skål. Ha i köttfärsen och blanda till en jämn smet och krydda efter behag.


Både när man gör köttfärslimpa och köttbullar tror jag man ska komma ihåg att hantera färsen så lite så möjligt. Ju mer du rör i färsen ju mer muskelfiber lösgörs i köttet. Dessa fiber binder ihop sig och köttet blir seeeegt.


När köttet är färdigblandat lägg det i en ugnsfast from som du smort. Garnera med den resterande baconen. Täck med lite folie och ställ i kylen för att vila ett slag ca 20 min.

Så var det dags för ugnen sätt in formen i mitten och sänk till 175 grader. Nu ska köttet stå inne i ca en halv timme.


Man har klassiskt sett potatis och brunsås till köttfärslimpa men det går lika bra med tex pasta. Gjorde själv pasta till min limpa och fuska ihop en snabb pasta sås från resten av gräddfilen som jag bara blanda med lite sweetchilisås lite salt och ett par stänk av mitt hemma torkade chilipulver.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar