fredag 24 juli 2009

Fredagsbulle




Frukost och tidiga morgnar är något som i min värld oftast händer andra och inte mig, det ena pga att jag inte är medveten före första koppen kaffe och det andra då jag inte är så noga med min kost som jag borde. Men idag var jag både A uppe tidigt och vaken samt B fokuserad på frukost. Vårt kök på jobb håller semesterstängt så det vankades inte den traditionella Fredagsbullen ergo gjorde jag scones till avdelningen.

Har inte riktigt varit nöjd med mina scones sista tiden så men fick tips att man skulle vara extremt noga med att blanda ut bakpulvret i mjölet så det fördelar sig jämt och det visade sig vara just vad som saknats. Det blev vanliga scones och grahamsscones som serverades med smör,ost,marmelad och färskost som jag gjort själv.

Grahamsscones

4dl grahamsmjöl
4dl vetemjöl
80g smör
3dl mjölk
4tsk bakpulver
1tsk salt

sätt ugnen på 250 och blanda under tiden samman mjöl,bakpulver,salt och var som sagt noga med att blanda det ordentligt så att bakpulver och salt fördelas jämt med mjölet. Tillsätt smöret och finfördela det så du får en grynig massa. Häll i mjölken och rör ihop till en deg. Tänk på att inte jobba degen för mycket utan den ska vara rätt luftig.
Dela upp degen i fyra delar och pressa ut på en smord plåt eller bakplåtspapper till fyra "kakor" ca 10-12 cem breda och runt 2cm tjocka snitta ett kors tvärs över med en kniv och nagga dem med en gaffel. Sätt i mitten av ugen i ca 10-12 minuter tills dom fått fin färg.


Färskost

Det är Pysselmamman som lärde mig göra det här så all cred till henne :-) Det är skrämmande enkelt att göra och blir hur gott som helst och bara fantasin sätter gräns för vilken smak det blir.

1l filmjölk
3msk finklippt gräslök
salt
peppar
chili


Värm filmjölken till runt 45-50 grader och slå sen upp i ett kaffefilter för att rinna av. Det går fort i början och mycket vätska går bort men sen står det och smådroppar rätt länge så ställ det gärna i kylen över natten så är osten klar när du vaknar.
Blanda i gräslöken och salta och peppra efter tycke och smak, jag har i lite lite mald chili också för att sätta lite piff på det hela. Sen är det bara att lägga upp osten i en burk eller något osten håller i kylen i någon vecka.

En kollega berätta att hans mor brukade blanda den råa ostmassan med vaniljsocker och ägggulor och sen ha det som fyllning i pannkakor som dessert det låter som något man får prova någon gång.


I kväll ska jag leka datanisse hos kompisarna och rädda en hårddisk som inte vill va med längre och får en middag som tack :-) rätt bra deal tycker jag. Och till helgen blir det nog en kyckling i ugnen om allt går som planerat.

2 kommentarer:

  1. Hittade just till din blogg. Vilken fin molluskbild!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Hej!
    God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

    Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
    Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
    Ha det bäst!
    Kram Daniella.

    SvaraRadera