onsdag 22 juli 2009

Tisdags = Fisk


Hoppas komma över ett spö så jag kan börja fiska lite igen hade varit roligt att kunna anrätta sin egen fisk och njuta den. När jag var yngre var det en stående punkt flera dagar i veckan under sommarlovet. Som jag mins det var det mest Skrubba som jag drog upp, på den tiden gick de flesta fiskarna till husets katt något jag nu inser var lite slöseri med fin fisk.

Skrubba eller Skrubbskäddan även kallad flundra är vanlig i Öresund och Östersjön. Den tål bräckt vatten Fisken är en allätare med liten mun och tar kräftdjur, maskar, musslor, tagghudingar och småfisk. Köttet är något silvergrått under skinnet men ljusnar vid tillagning. Fisken är framförallt viktig på ostkusten där den säljs som rökt flundra. Men framför allt så är den god :-)

Igår bjöds det smörstek skrubba tillagad i murrika ute i det fria hos våra vänner. Sommaren blir knappt bättre än så. Fisken serverades med nypotatis och ärtor. En öl och en liten immig nubbe gjorde inte det hela sämre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar