tisdag 10 mars 2009

Ett skålpund kött

"Var nu beredd att skära ut ditt kött. Spill ej en blodtår; skär ej mer, ej mindre,
Men jämnt ett skålpund kött"

-Shakespeare Köpmannen i Vendig



Ett skålpund är ca 425 gram men det kan variera lite från land till land och själv kom jag inte riktigt upp till den viktent det är bara 350 gram rimmat fläsk på bilden som ligger och väntar på att bli fläskpannkaka.


En liten parentes först bara.


Det är inte klokt vad vi är korvstoppade av media på både ont och gott givetvis. När jag igår stod på ICA och kräset petade på paket med hackad bacon och fläsk så kommer det man lärt sig upp till ytan lika snabbt som Tina Nordström säger "Jätte gott". Jag hade hittat två paket med hackad bacon och granskade kritiskt dem och just som jag trodde så när jag läste det finstilta så stod det ursprungsland Danmark. Baconen åkte tillbax i hyllan och hade ungefär lika mycket värdighet kvar som en vetexduk, istället hitta jag en fin bit rimmat fläsk som var stolt svenskt.


Nu är det bara så att jag har själv jobbat i danmark i lite över tio år och under den tiden har jag utan att blinka låtit en uppsjö av blandade slakteriprodukter flöda in i min mun utan att en gång stanna upp och undra över var köttet kommer från. Känns lite som dubbelmoral att först spola i sig det danska köttet för att sen rata det som pesten. Men om man ska titta på det ekonomiska så är det faktist så att 280 gram dansk kött var dyrare än 350 gram svensk kött så valet att att vara nationalisktisk i slakteri frågan var inte så svår.


Nåja åter till pankakan.


300 gram Fläskkött

5 st ägg

1 tsk salt

3 dl vetemjöl

8 dl mjölk


Sätt ugnen på 175. Fin hacka och bryn fläsket tills det fått lite färg. Slå hälften av mjölken i en skål och vispa ner mjölet till en jämn smet. Tillsätt resten av mjölken och äggen samt saltet och vispa samman. Slå upp smeten i en väl smord långpanna och fördela fläsket över pannan. sätt i mitten av ugnen i ca 50 minuter eller tills den är vackert gyllenbrun.


Råröda lingon eller lingonsylt är ett givet tillbehör och för mig även ett stort glas kall mjölk. Det brukar bli lite över går utmärkt att frysa och vetskapen om att man har pankaka där hemma är något som kan värma den frusnaste av själar.



1 kommentar:

  1. mums, ännu en sak man inte mår så bra av att äta :(
    dumma dumma laktosintolerans :P

    ser gott ut dock, hehe

    SvaraRadera