torsdag 12 mars 2009

Traditon


Traditioner är för det mesta trevliga saker (så länge man bort ser från lutfisk som enligt mig är en skapelse som bara är till för att göra vårt liv här på jorden till ett helvete) men man ska inte vara för bunden av traditioner heller så fast det var onsdag så blev det ärtsoppa med pannkakor och varm punsch igår. Jag hör till dem som fick lära sig i skolan att ärtsoppa äter man inte för det är äckligt, men i vuxen ålder har jag fått revidera denna lärdom efter att ha smakat min gode väns ärtsoppa, den är tjock och mustig med många stora fläskbitar i och att äta den är som att vira in sig in en tjock var filt. Han har lovat mig sitt recept och jag lägger ut det här så fort jag får det. Efter soppan var det pannkakor. Och fast man var rätt "soppstinn" gick det ner ett par.

Men punschen då ...Jo Punsch hade vi och det var för att citera värdinnan "Varför har vi inte druckit det här tidigare"(sagt med en blick i ögonen som lite påminner om den man har när man är nykär) en mycket angenäm upplevelse. Punsch ska serveras till ärtsoppan värmd till ca 40grader, och sötman i Punschen passar helt ljuvligt till det salta i soppan.
Den som vill lära sig mer om Punsch kan gå in på den här sidan.
Vi blev alla så glada i vår nye vän Punschen att den följde oss hela kvällen och även tillslut fick följa med oss ut i badtunnan där vi gjorde slut på dom sista dropparna, sen satt vi glada, nöjda, mätta och prata om att anlägga en punsch veranda.

Det har även börjats planeras lite för sommaren och som det ser ut nu kommer det att bli en vecka på Gottland i goda vänners lag. Jag har redan börjat leta sevärdheter att besöka. Det ska tydligen finnas en helt fantastiskt litet bageri någonstans på Gottland som står med på min "att göra lista". Bröd kommer även att vara temat för nästa inlägg jag tänker nämligen göra levian bröd med tomat och örter i till helgen.

Ha det fint tills dess





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar