torsdag 5 mars 2009

Fullkornspasta och Köttfärssås med Olivhack och Smuts




Var rätt trött på vägen hem från jobb och när jag likt en zombie vacklade runt nere på Ica var inte heller inspirationen så hög, Sambon skulle köra ett hårt träningspass på kvällen och det brukar betyda att man är hungrig när man kommer hem så pasta fick det bli.
Jag fick ett paket fullkornspasta i mina trötta labbar inte för jag riktig vet hur det gick till jag tycker in om fullkornspasta men man äter det ändå för det ska tydligen vara nyttigt ( missförstå mig inte nytiga saker är bra och man ska äta sunt helt klart) , medan rebellen innom mig (som för längesen klätrat ner från sin barikad efter som det blåste för mycket och försäkringen täcker inte om man skulle falla ned) skriker "köp vanlig pasta den är godare , köp vittbröd det är mjukt och gott , hårdkoka dina ägg , ät inte efte gi eller Atkins man ska äta för det är gott inget annat". För att lugna rebellen så la jag med flit inte pastan med streckkoden mot mig på bandet i kassan fast där var en skylt som sa det lite uppror i vardagen får man ha.

500 gram köttfärs mager nötfärs
1 gullök
1,5 dl oliver
6st plomon tomater
200 gram champinjoner
3 vitlöksklyftor
1 paket fullkornsspageti

Hacka lök, svamp och 1 dl oliver.
Fräs lök och svamp tills det börjar få färg och ha där efter i köttfärsen. krydda med salt, peppar, oregano. Rör om och stek köttet tills det bröjar få färg jämt över.
Medan detta på går har jag kört tomaterna, vitlöksklyftorna och den halva decilitern med oliver i mixern till en jämn smet. när köttfärsen börjar se bra ut häl över tomatröran och blanda väl. Skruva ner värmen och låt det stå och puttra under lock. En bra köttfärssås blir bara bättre ju länge den får stå och puttra så var inte rädd att låta den stå ett slag den sköter ju sig själv meda du kan börja ägna dig åt pastan. Alla vet hur man kokar pasta jag tänker inte skriva det här :-P
Rör om i köttfärssåsen lite då och då och smaka av den för att se så din kryddning håller. När det börjar närma sig tid att ta av den ha då i dom hackade oliverna så dom får gå med i såsen nån minut mot slutet.


Rätt enkelt och mycket gott.



Men smutsen undrar ni

Jo som ni ser så har jag även lite fetaost som dekoration på pastan. HA nä för det är det inte, i mitt trötta tillstånd när jag handla såg jag inte vad jag tog utan sträckte bara handen efter första bästa burk i hyllan. När jag kommer hem ser jag att jag inte fått Fetaost jag har fått en burk som bara har ett företagsnamn på sidan och inget mer. Man fick läsa mycket noga för att få reda på att burken innehöll "ost av medelhavs karaktär" med andra ord ren och skär smuts! om du gör en vara och inte ens på innehållsförteckningen får skriva att varan skall påminna om en annan vara utan måst dra till med något i still med "medelhavs karaktär" så är det långt gånget. well well den gick ju att äta men jag tänker inte köpa den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar